rak dojke

Rak dojke je i dalje najčešći pojedinačni uzrok smrti žena u dobi od 35. do 69. godina, unatoč naprednim metodama liječenja.
U ranim fazama, rak dojke ne pokazuje simptome, no postoje promjene koje treba pratiti. Dojke svake žene su različite te se prirodno mijenjaju, stoga su i simptomi bolesti kod svakoga drugačiji.

Prvi simptomi

Kvržice

kvržice se najčešće ne mogu vidjeti golim okom, ali se mogu osjetiti dodirom i najčešće predstavljaju prvi simptom karcinoma. Razbacane, kvrgave promjene u dojci, najčešće u gornjem vanjskom području, obično nisu rak. Čvrsta, tvrda kvržica s nepravilnim rubovima koja se nalazi samo u jednoj dojci, može biti znak raka. Prilikom samopregleda važno je obratiti pažnju i na kvržice u pazušnoj jami,

Tekstura kože

udubljenje (rupica) ili osjećaj stezanja u dojci,

Osip

osipom može biti zahvaćeno i tkivo oko dojke,

Promjena izgleda bradavica

nekada ispupčena bradavica sada je postala uvučena,

Iscjedak

iz jedne ili obje bradavice bi se mogao pojaviti iscjedak u obliku krvave ili bistre do žute tekućine, koja može izgledati kao gnoj,

Pojava vidljivih vena na dojkama

vene se pojavljuju u trudnoći ili pri brzom razvoju bolesti,

Neobjašnjiv gubitak težine

nagli gubitak više od 4 kilograma u mjesec dana, bez pretjerane tjelesne aktivnosti ili smanjivanja unosa kalorija, svakako ne treba zanemariti.

Ukoliko primijetite jedan ili nekoliko navedenih simptoma, to nužno ne znači da je riječ o karcinomu, no svakako bi trebalo obavijestiti liječnika o promjenama.

Kod koga postoji rizik

• žene koje su dobile prvu menstruaciju vrlo rano, prije 12. godine
  • koje imaju više od 50. godina
  • koje su ušle u menopauzu prije 50. godine
  • koje imaju prekomjernu težinu
  • žene koje nisu rodile ili su prvo dijete rodile poslije 30. godine
  • ako je u obitelji netko od bliskih srodnika imao rak dojke
  • ako je kod biopsije dojke nađen poremećaj normalnih struktura stanica

rak dojke

Prevencija

Mnogi se čimbenici rizika ne mogu kontrolirati, što znači da primarna prevencija u ovom slučaju nije učinkovita. Međutim, sekundarna prevencija, odnosno rano otkrivanje i pravovremeno liječenje, može se provoditi kroz samopregled dojki.

Samopregled može spasiti život! Trebale bi ga obavljati sve žene starije od 20 godina na mjesečnoj bazi! Radiološke pretrage sa svrhom otkrivanja raka dojke su mamografija, ultrazvuk s citološkom punkcijom i magnetska rezonancija. Treba imati na umu da bolest počinje tiho i podmuklo, bez znakova. Stoga treba naglasiti važnost mamografije koja je glavna metoda u ranom otkrivanju ove zloćudne bolesti.

Ukoliko ste primijetili neki od ovih simptoma, slobodno nam se javite i dogovorite pregled!